OS-kunskap i OS-tider

I lördags hade jag och Emilia kulturstund. Och den bestod av ett OS-föredrag framfört av Emilia.
Jag hade önskat att jag hade fått uppleva föredraget tidigare i veckan, då jag var på OS-fest i
fredags där vi bland annat hade frågesport om just OS. Men trots allt var det ett bra föredrag och
upprepning är ju kanon. Så de två sakerna jag aldrig kommer glömma är:

* Sverige arrangerade OS 1912 och 1956 (inte 1958 som jag fick för mig i all hast, inga poäng där inte!).
1956 förlades hästsporterna i Stockholm medan de övriga grenarna anordnades i Melbourne.

* Tre gånger har de Olympiska spelen ställts in på grund av världskrig: 1916, 1940 och 1944.

Jag kommer också försöka att aldrig glömma att de moderna spelens fader är den franske baronen
Pierre de Coubertin. Han är känd för att ha myntat det välkända ordstävet:

Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl.


        

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0